کنترل چربی پوست: بایدها و نبایدها

پاکسازی پوست در خانه/ کنترل چربی پوست
08 اسفند، 1402
به این مطلب امتیاز دهید

افزایش ترشح چربی پوست میتواند بسیار ناخوشایند باشد. کنترل چربی پوست آن قدرها هم کار سختی نبوده و گاهی تنها با تغییرات کوچکی در سبک زندگی میتوانید در این کار موفق باشید.

سراسر پوست ما مملو از غدد چربی است. ترشح چربی از این غدد در حفظ سلامت پوست کمک زیادی می کند. اختلال در عملکرد این غدد چربی همواره فرد را دچار مشکلات زیادی خواهد کرد.برای مثال اگر این غدد چربی بیش از حد نرمال ترشح کند، فرد همواره صورتی براق خواهد داشت. این مشکل گاهی خیلی کلافه کننده می‌شود. اما شاید جالب باشد که بدانید با تغییرات کوچکی در سبک زندگی‌تان، می‌توانید تا حد زیادی این مشکل را رفع کنید. ما در این مقاله شما را با راهکارهای بسیار زیادی برای کنترل چربی پوست آشنا کرده‌ایم. تا پایان با ما همراه باشید.

کنترل چربی پوست

همه چیز در مورد سبوم

غدد چربی یا همان سباسه که در بیشتر سطح بدن وجود دارند، غددی میکروسکوپی در پوست هستند که ماده‌ای روغنی یا مومی به نام سبوم یا همان چربی تولید می‌کنند. به طورکلی حدود ۱۰۰ غده سباسه در هر سانتی‌متر مربع در پوست وجود دارد. البته این میزان در همه نقاط بدن یکسان نیست. برای مثال در سر و پیشانی ۴۰۰ تا ۹۰۰ غده سباسه وجود داشته و در پوست کف دست و پاشنه پا وجود ندارند. چربی تولید شده توسط این غده در حقیقت برای سلامت پوست حیاتی است. اما ترشح کم آن باعث خشکی پوست و ترشح بیش‌ازحد آن نیز می‌تواند عوارضی مانند جوش یا آکنه را ایجاد کند. در هر دو حالت، کنترل چربی پوست برای حفظ زیبایی و سلامت آن اهمیت بالایی دارد.

چگونه بفهمیم پوست چربی داریم؟

قبل از اقدام به کنترل چربی پوست باید جنس پوست خود را تشخیص دهید. تشخیص اینکه پوست چرب یا خشکی داریم، خیلی کار سختی نیست. در اینجا برای اینکه بفهمیم پوست چربی داریم یا خیر، کافی است به این نکات روی پوست خود دقت کنید:

  1. براق بودن بیش‌ازحد: اگر تایم کوتاهی پس از شستشوی پوست، احساس می‌کنید پوست شما براق شده است، پوستتان چرب است.
  2. نماندن آرایش روی پوست: تداخل چربی پوست با مواد آرایشی باعث می‌شود تا آرایش روی پوست نمانده و به اصلاح ریزش کند.
  3. وجود جوش و آکنه: یکی از عوارض داشتن پوست چرب، وجود جوش و آکنه است.

روش های کنترل چربی پوست

همان‌طور که در قسمت‌های قبل به این موضوع اشاره کردیم، چربی بیش‌ازحد پوست می‌تواند فرد را تا حد زیادی دچار مشکل کند. ما در این قسمت سعی کرده‌ایم برای کنترل چربی پوست راهکارهای عملی بیان کنیم.

شستشوی مداوم پوست برای کنترل چربی پوست

یکی از ساده‌ترین راهکارهای کنترل چربی پوست را می‌توان شستشوی پوست دانست. توصیه میکنیم مطلب لوازم آرایشی مناسب برای پوست چرب را اینجا مطالعه کنید . خوشبختانه امروزه محصولات مختلفی مخصوص هر نوع پوستی در بازار در دسترس است. سعی کنید شوینده مناسب پوست خود را پیدا کرده و روزی حداقل دو بار پوست خود را بشویید. شاید برایتان جالب باشد که بدانید با استفاده از صابون‌های معطر و بسیار قوی، پوست بیش‌ازحد خشک شده و همین موضوع باعث می‌شود تا پوست چربی بیشتری برای دفاع از خود ترشح کند.

استفاده از تونر

تونر یکی از بهترین گزینه‌ها برای از بین بردن آلودگی‌های باقی‌مانده روی پوست پس از شستشو است. تونر آلودگی‌های سطح پوست را به طور عمیق پاک کرده و باعث باز شدن راه‌های تنفسی پوست می‌شود.

کنترل چربی پوست

استفاده از محصولاتی حاوی سالیسیلیک اسید

محصولات حاوی سالیسیلیک اسید، به ‌شدت می‌تواند به شما در کنترل چربی پوست کمک کند. در حقیقت سالیسیلیک اسید خاصیت لایه‌برداری ملایمی داشته و اگر به‌صورت هفته‌ای از این محصولات استفاده کنید، می‌تواند به از بین بردن سلول‌های مرده پوست، چربی اضافه و سایر مواد زائد به پوستتان کمک کنید.

ماساژ پوست با کاغذ بلات برای کنترل چربی پوست

کاغذ بلات یا همان کاغذ جاذب چربی، می‌تواند به طور روزانه زمانی که در محل کار هستید و یا هر جای دیگر، می‌تواند به طور موقت شما را از شر چربی روی پوستتان خلاص کند. این کاغذ را می‌توانید حتی روی آرایشتان نیز استفاده کنید. دقت کنید که این کاغذ تنها جاذب چربی بوده و خاصیت درمانی ندارد.

استفاده از آبرسان و مرطوب‌ کننده

جالب است بدانید که اکثر افراد با پوست چرب تصور می‌کنند که پوستشان نیازی به آب‌رسان و مرطوب‌کننده ندارد. اما باید بدانید که استفاده از مرطوب‌کننده‌های فاقد چربی، کمک زیادی به کنترل میزان ترشح سبوم و چربی پوست می‌کند. بهتر است پس از شستشوی پوستتان با شوینده مخصوص پوستتان، ابتدا از آبرسان استفاده کرده و پس از چند دقیقه به میزان کافی مرطوب‌کننده روی پوست خود بمالید.

استفاده از محصولات حاوی چای سبز

عصاره درخت چای حاوی مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان‌های پلی فنول که کاتچین نامیده می‌شوند، است. به طورکلی مصرف چای سبز تا حد زیادی سلامت پوست را تضمین می‌کند. اما خوب است بدانید که تونر و محصولات شوینده‌ای که حاوی عصاره چای سبز هستند به  کنترل چربی پوست کمک می‌کند.

کنترل چربی پوست

استفاده از محصولات حاوی رتینوئیدها برای کنترل چربی پوست

رتینوئیدها، درواقع مشتقاتی از ویتامین A به شمار می‌روند. این مشتقات توانایی پاک‌سازی عمیق منافذ پوست را داشته و به خوبی می‌توانند تولید چربی پوست را تحت کنترل بگیرند. البته خوب است بدانید که معمولا چنین محصولاتی توسط پزشک تجویز می‌شود و بهتر است خود درمانی نداشته باشید.

استفاده از محصولات حاوی نیاسینامید

استفاده از محصولات حاوی نیاسینامید یکی دیگر از راهکارهای کنترل چربی پوست است. نیاسینامید نیز یکی از مشتقات ویتامین B3 به شمار می‌رود. نیاسینامید نیز می‌تواند به خوبی ترشح چربی پوست را تحت کنترل خود بگیرد. محصولات حاوی نیاسینامید نیز باید با نظر پزشک تجویز شود.

استفاده از محصولات حاوی ال کارنیتین

حتما نام اسیدآمینه ال کارنیتین را شنیده‌اید. بدن این اسیدآمینه را برای تجزیه اسیدهای چرب ترشح می‌کند. در صنعت آرایشی و بهداشتی نیز از این اسیدآمینه در برخی از محصولات استفاده شده است. محصولات موضعی حاوی ال کارنیتین تا حد زیادی به کنترل چربی پوست کمک می‌کند.

استفاده از ایزوترتینوئین

ایزوترتینوئین که یک رتینوئید خوراکی است، معمولا توسط پزشک به منظور کاهش ترشح چربی پوست تجویز می‌شود. این رتینوئین باید بین 6 تا 9 ماه زیر نظر پزشک باید مصرف شود.

هورمون درمانی برای کنترل چربی پوست

گاهی مشکلات هورمونی دلیل اختلال در ترشح چربی در پوست است. با نظر پزشک معمولا داروهای هورمونی مانند آنتی آندروژن‌ها تجویز می‌شود.

تزریق بوتاکس

گاهی فرد با هیچ‌کدام از راهکارها موفق به کنترل چربی پوست خود نمی‌شود. در این مرحله، معمولا بوتاکس توصیه می‌شود. بوتاکس تا حد زیادی از رشد غدد چربی جلوگیری کرده و تولید سبوم را کاهش می‌دهد. البته جواب دهی این راه درمانی نیز در هر فرد متفاوت است.

پاک کردن آرایش قبل از خواب جهت کنترل چربی پوست

اگر شما هم جز افرادی هستید که با آرایش به رختخواب می‌روید، باید بدانید که با این کار ترشح چربی پوست را تشدید خواهید کرد. بهتر است قبل از خواب حتما آرایش خود را با شوینده مناسب پوست خود پاک کرده و سپس با استفاده از تونر آلودگی‌های باقی‌مانده را نیز از پوست پاک‌سازی کنید.

کنترل چربی پوست با کاهش استرس

تحقیقات نشان داده است که افزایش استرس می‌تواند باعث تشدید ترشح چربی در پوست شود. ورزش روزانه، مراقبه، ترک سیگار، ترک الکل و در کل داشتن یک کبد سالم می‌تواند تا حد زیادی به کاهش استرس کمک کرده و درنهایت ترشح چربی پوست نیز به حالت عادی برمی‌گردد.

تغییر در رژیم غذایی

همه غذاهایی که باعث افزایش قند و چربی خون می‌شوند، می‌توانند به شدت باعث افزایش ترشح چربی روی پوست می‌شوند. با کمی دقت در رژیم غذایی، می‌توانید این روند را کاهش دهید. بهتر است از خوردن فست‌فودها و غذاهای حاوی قندهای مصنوعی دست برداشته و سبزیجات و میوه‌جات را در سبد غذایی خود جای دهید.

سخن پایانی

اگر پوست چربی ‌دارید و همواره پوستتان براق و خیس است، اولین کاری که باید برای کنترل چربی پوست خود کنید، کاهش استرس و داشتن یک رژیم غذایی سالم سرشار از سبزیجات است. خوشبختانه امروزه محصولات بهداشتی پوست تا حد زیادی به افراد برای پاک‌سازی و کنترل چربی پوست کمک کرده‌اند. خوب است برای حل مشکل خود با یک پزشک مشورت کرده و محصولات مناسب پوست خود را بشناسید.

نظر شما

نشانی Email شما منتشر نخواهد شد.

دسته بندی مقالات :
مطالب بیشتر