بهترین زمان برای پاکسازی پوست، آیا پوست من به پاکسازی نیاز دارد؟

پاکسازی پوست
08 اسفند، 1402
به این مطلب امتیاز دهید

پوست اولین لایه دفاعی بدن در برابر آلودگی‌های محیطی به شمار می‌رود. همواره هرقدر که بخواهیم پوست خود را شستشو دهیم، میزانی از این آلودگی‌ها روی لایه‌های زیرین پوست باقی می‌مانند. از طرفی بدن برای دفاع از خود، هر 30 روز سلول‌های سطحی پوست را کشته و سلول‌های جدیدی به وجود می‌آورد. تجمع این سلول‌های مرده در همه افراد مشابه بوده و همین موضوع باعث پیری و تیرگی پوست در سنین بالاتر می‌شود. در این میان، پاک‌سازی پوست یکی از بهترین روش‌ها برای از بین بردن این آلودگی‌ها و سلول‌های تجمع شده در پوست به شمار می‌رود. پاکسازی پوست به روش‌های بسیار متفاوتی انجام می‌شود. ما در این مقاله سعی کرده‌ایم تا شما را با همه موارد مهم و همچنین بهترین زمان پاکسازی پوست در این زمینه آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

همه چیز درباره پاکسازی پوست صورت

پاکسازی درواقع روشی مراقبتی برای از بین بردن آلودگی‌های محیطی، چربی‌های اضافه و همچنین برای از بین بردن سلول‌های مرده پوست استفاده می‌شود. در سال‌های اخیر مراکز تخصصی پاکسازی پوست، این کار را به طور حرفه‌ای انجام داده و درنهایت با آب‌رسانی پوست، پوستی شفاف و فاقد آلودگی به شما هدیه می‌دهند. این روش مراقبت از پوست به دلیل از بین بردن سلول‌های مرده پوست، باعث جوان‌سازی و تولید سلول‌های جدید نیز خواهد شد.

پاکسازی پوست

فواید پاکسازی پوست صورت

پاکسازی پوست به طور منظم فواید بی‌شماری برای افراد به دنبال دارد. برخی از این فواید عبارت‌اند از:

  • باعث از بین رفتن لایه‌های مرده پوست می‌شود
  • خون‌رسانی پوست
  • تحریک تولید کلاژن و جوان‌سازی پوست
  • از بین رفتن جوش‌های زیرپوستی
  • لکه‌های پوستی را تا حد زیادی از بین می‌برد
  • افزایش طراوت و شادابی پوست
  • بهبود منافذ باز پوستی

روش های پاکسازی پوست صورت

پاکسازی پوست به روش‌های بسیار متفاوتی انجام می‌شود. پاکسازی هم در خانه امکان‌پذیر است و هم در کلینیک و مراکز پوست و آرایشی. البته که میزان اثرگذاری فیشال کلینیکی و مراکز تخصصی پوست نسبت به پاکسازی خانگی بسیار بیشتر است. در این قسمت هر یک از این انواع پاکسازی را معرفی کرده‌ایم.

پاکسازی در خانه

پاکسازی در منزل که توسط خود فرد انجام می‌شود، معمولا با محصولات بهداشتی مراقبتی‌ای صورت می‌گیرد که در داروخانه‌ها در دسترس هستند. برای مثال شما می‌توانید از انواع ماسک‌ها، انواع لایه‌بردارها، اسکراب‌ها و صابون‌ها استفاده کنید. دقت کنید که پوست پس از پاکسازی، نیاز به آب‌رسان و مرطوب‌کننده دارد بنابراین اگر قصد دارید از این روش برای تامین سلامت پوست خود استفاده کنید حتما مطلب «انواع روشهای پاکسازی پوست در خانه» را مطالعه بفرمایید.

پاکسازی در مراکز آرایشی

پاکسازی پوست در مراکز آرایشی و تخصصی پوست توسط اپراتورهایی انجام می‌شود که دوره‌های مربوطه را گذرانده‌اند. این افراد با کمک دستگاه بخور، کرم‌ها، لوسیون‌های مخصوص، انواع ماساژ و دستگاه‌های پیشرفته، به طور عمیقی پاکسازی را انجام می‌دهند. معمولا نتیجه این پاکسازی بسیار عالی است.

پاکسازی پوست

پاکسازی در کلینیک

اگر پوستتان دچار بیماری و یا حساسیت‌های خاصی است، بهتر است پاکسازی کلینیکی را زیر نظر متخصص این کار انجام دهید. در این روش پزشک متخصص پوست نظارت کامل بر روند پاکسازی داشته و در صورت نیاز کارهای درمانی‌تان را نیز انجام خواهد داد. همچنین پاکسازی عمقی پوست با دستگاه‌های لیزر نیز در کلینیک‌ها انجام می‌شود. درواقع لیزر با برداشتن سلول‌های مرده و تحریک کلاژن سازی به جوان‌سازی پوست کمک می‌کند.

نوع دیگری از پاکسازی روش‌های کلینیکی وجود دارد که لایه‌برداری کمیکال نام دارد که طی آن بعد از چند روز تمام پوست صورت به شکل تکه تکه یا قالبی از روی صورت کنده می‌شود. طی این مرحله بیمار نباید پوست را عمدا با دست خود بکند وگرنه امکان خونریزی و صدمات جدی وجود دارد. متاسفانه ظاهر بدی که بیمار برای مدت چند روز خواهد داشت محبوبیت این روش را کم کرده است. این روش‌ها بسیار تهاجمی هستند و باید تحت نظارت مستقیم پزشک صورت بگیرند.

مراحل پاکسازی پوست

به طورکلی این کار در سه مرحله انجام می‌شود. این مراحل عبارت‌اند از:

  1. از بین بردن سلول‌های مرده: بدن به طور طبیعی برای محافظت از خود، هر 30 روز یک‌بار سلول‌های سطحی روی پوست را از بین می‌برد و سلول‌های جدید را جایگزین می‌کند. اگر این سلول‌های مرده در پوست جمع شوند، به مرورزمان پوست جذابیت و شادابی خود را از دست می‌دهد. ابتدایی‌ترین مرحله، برداشتن این سلول‌های مرده از سطح پوست است.
  2. از بین بردن آلودگی‌ها و چربی‌های اضافی: کنترل چربی پوست به افرادی با پوست چرب کمک می‌کند. معمولا آلودگی‌های محیطی در چربی‌های روی پوست تجمع پیدا کرده و لایه‌ای تیره روی پوست ایجاد می‌کنند. این لایه نیز در مرحله دوم از پوست پاکسازی می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر نیز می توانید به مطلب کنترل چربی پوست نیز مراجعه کنید.
  3. آب‌رسانی و تغذیه پوست: این کار باعث شادابی و جوان‌سازی پوست خواهد شد.

حتما مطلب « کنترل چربی پوست » را مطالعه بفرمایید.

بهترین زمان مناسب برای پاکسازی پوست صورت

اگر به دنبال این هستید که بهترین زمان برای این کار چه زمانی است، باید بگوییم که به طورکلی همواره ماهی یک بار شما می‌توانید این کار را این کار را انجام دهید. اما لایه‌برداری بیشتر در زمستان و پاییز تاکید می‌شود. این موضوع به این دلیل است که در این فصول سال کمتر در معرض اشعه فرابنفش قرار خواهید گرفت و پوست مراحل ترمیم خود را به خوبی پشت سر می‌گذارد.

پاکسازی قسمت های مختلف بدن

شاید جالب باشد که بدانید پاکسازی تنها مختص صورت نبوده و فرد می‌تواند بخش‌های مختلف بدن خود را از شر سلول‌های مرده خلاص کند. برای مثال ناحیه گردن، آرنج، زانو یا کشاله ران معمولا به مرور زمان به دلیل انباشته شدن سلول‌های مرده دچار تیرگی می‌شوند، با پاکسازی رفع تیرگی شده و نرم و لطیف خواهند شد.

استفاده از تونر به‌ صورت روزانه

یکی از مواردی که امروزه به‌راحتی در دسترس همه قرار داشته و مصرف آن نیز بسیار آسان است، استفاده از تونر محسوب می‌شود. تونر ها نه تنها پوست را از آلودگی‌ها خلاص می‌کنند بلکه طراوت و شادابی خاصی نیز به آن خواهند داد. شما می‌توانید هر شب پس از شستشوی صورت با ژل‌ها و فوم‌های مخصوص این کار، به‌آرامی تونر را روی پوست خود بمالید.

سخن پایانی

همه ما می‌دانیم که پوست با افزایش سن، قدرت کلاژن‌سازی خود را ازدست می‌دهد و برای شاداب بودن نیاز به کمک دارد. تجمع آلودگی‌های محیطی و سلول‌های مرده روی پوست باعث تیرگی و بی‌حالی آن خواهد شد. در این میان پاکسازی بهترین انتخاب برای کمک به دوباره زنده شدن و شادابی پوستتان است. درواقع در مراحل مختلف پاکسازی، سلول‌های مرده از بین می‌روند و پوست آب‌رسانی خواهد شد. اگرچه می‌توانید این کار را در منزل انجام دهید، اما اثربخشی پاکسازی در مراکز تخصصی بسیار بیشتر است.

نظر شما

نشانی Email شما منتشر نخواهد شد.

دسته بندی مقالات :
مطالب بیشتر