آیا میتوان پوست و موی چرب را به نرمال تبدیل کرد؟ راههای پیشگیری و درمان

زیبایی و مراقبت از خود
08 اسفند، 1402
به این مطلب امتیاز دهید

غدد چربی در همه جای پوست پراکنده هستند. اگرچه بدن برای حفظ سلامت خود چربی ترشح می‌کند، اما در برخی از موارد این میزان چربی از تعادل خود خارج شده و به اصطلاح پوست و موی فرد را چرب می‌کند. این افراد معمولا صورت براق و خیسی داشته و موها به کف سر می‌چسبد. ابتدایی‌ترین کاری که باید برای رهایی از شر این مشکل انجام دهید، انجام آزمایش‌های زمینه‌ای است تا مطمئن شوید مشکل خاص جسمی ندارید. همچنین باید بدانید سبک زندگی سالم سرشار از غذاهای سالم و ورزش منظم می‌تواند کمک بسیار زیادی به کنترل ترشح چربی بکند. اگر شما هم با مو و پوست چرب خود درگیر هستید، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید. ما راهکارهای زیادی برای حل این مشکل معرفی کرده‌ایم.

ویژگی‌ های پوست و موی چرب

به طورکلی پوست صورت و سر دارای غده‌های چربی بوده که با ترشح مقدار مشخصی چربی از مو و پوست حفاظت می‌کند. اما در برخی از افراد، این غده ترشح نامتعادلی از چربی داشته که باعث چرب شدن بیش‌ازحد مو و پوست می‌شود. معمولا افرادی که مو و پوست چرب دارند، مدت کوتاهی پس از شستشو از چربی بیش‌ازحد و براق شدن مو و پوست خود گله دارند. موها به سرعت به کف سر چسبیده و حالت خود را از دست می‌دهد. پوست نیز چرب شده و آلودگی‌ها را جذب خود می‌کند. همین موضوع باعث بروز آکنه و جوش خواهد شد.

پوست و موی چرب

دلیل چرب بودن پوست و مو

در قسمت قبل به این موضوع اشاره کردیم که در افرادی که مو و پوست چرب دارند، غدد چربی بیش‌ازحد چربی تولید می‌کنند. این موضوع معمولا به دلیل ژنتیک، عوامل هورمونی، بیماری‌ها و البته سبک زندگی و تغذیه نامناسب ایجاد می‌شود. این موضوع مشکلات بسیار زیادی نیز برای فرد به همراه دارد. برای مثال پوست این افراد همواره دچار آکنه و جوش می‌شود و احتمال ریزش مو در آن‌ها بیشتر است. ما در ادامه سعی کرده‌ایم تا راهکارهای زیادی برای حل این مشکل به شما ارائه دهیم.

راه های پیشگیری

قبل از اینکه به فکر راه‌های درمانی مو و پوست چرب باشیم، بهتر است راهکارهای پیشگیری‌کننده را معرفی کنیم. برخی از این راهکارها عبارت‌اند از:

  1. تغذیه سالم: خوردن غذاهایی با قند و چربی بالا به شدت می‌تواند روی ترشح چربی پوست تاثیر بگذارد. بنابراین بهتر است از خوردن شیرینی و فست فودها دست برداشته و سبزی‌ها و میوه‌ها را در سبد غذایی خود بگنجانید.
  2. دوری از استرس: استرس داشتن با مختل کردن عملکرد غدد و هورمون‌ها، باعث اختلال در ترشح چربی خواهد شد. یعنی هرقدر مضطرب‌تر باشید، پوست و موی چرب‌تری خواهید داشت.
  3. مراقبه و یوگا: در حقیقت انجام مراقبه و یوگا باعث کنترل استرس خواهد شد. و همین مورد تا حد زیادی عملکرد غدد چربی روی پوست را متعادل می‌کند.
  4. استفاده از انواع ماسک‌های خانگی: بسیاری از ماسک‌های خانگی و گیاهی مانند آلوئه ورا، نعنا، چای سبز و غیره می‌تواند تا حدی به شما در کم کردن چربی پوست کمک کند. البته این موارد را با دقت بیشتری انجام دهید.
  5. ورزش کردن: شاید کمتر مشکلی باشد که با ورزش کردن رفع نشود. درواقع ورزش کردن جان دوباره‌ای به بدن و ذهن می‌دهد. نه تنها با ورزش کردن استرس از شما دور می‌شود، بلکه عملکرد غدد به طرز شگفت‌انگیزی نرمال می‌شود.
  6. خودداری از برس کردن بیش‌ازحد مو: برس کشیدن بیش‌ازحد مو باعث ترشح بیشتر چربی می‌شود.

لوازم آرایشی برای پوست چرب

درمان

اکنون تا حد زیادی متوجه شدیم که با چند راهکار ساده می‌توانیم از شر مو و پوست چرب خلاص شویم. اما اگر با همه این اوصاف هنوز هم با این مشکل روبرو هستید، می‌توانید با انجام این موارد، چربی را از مو و پوستتان حذف کنید:

  1. استفاده از شامپو و شوینده‌های مناسب: امروزه شامپوها و شوینده‌های مخصوص انواع پوست‌ها به‌راحتی در دسترس همه قرار دارند. سعی کنید با تغییر شوینده‌تان، محصول مناسب خود را پیدا کنید. بهتر است برای این کار از پزشک معتمد خود مشورت بگیرید تا شوینده مناسب با مشکلات پوستی شما را پیشنهاد دهد. چرا که ممکن است همزمان با چربی زیاد پوستتان حساس و آکنه‌ای هم باشد و با انتخاب یک محصول تهاجمی آکنه و حساسیت خود را تشدید کنید. اما اگر پوست نرمال و چربی دارید می‌توانید از شویندهایی که حاوی روغن درخت چای هستند استفاده کنید. این شوینده‌ها به طور قطع چربی پوست را نرمال می‌کند. اما دوره استفاده از آن را نباید طولانی کنید.
  2. انجام آزمایش: حتما برای اینکه مطمئن شوید دچار اختلال هورمونی و یا مشکلات دیگر نیستید، آزمایش خونی تحت نظر پزشکتان انجام دهید. مخصوصا اگر از آکنه یا جوش‌های دردناک رنج می‌برید مراجعه به پزشک و انجام آزمایش را جز اولویت‌های خود قرار دهید.
  3. انجام پاک‌سازی پوست صورت و اسکراب مو: این موارد می‌تواند به طور تخصصی در مراکز مراقبتی انجام شود. البته شما برای پاک‌سازی پوست و مو در منزل نیز می‌توانید از انواع محصولات استفاده کنید. البته به خاطر داشته باشید باید تمام مشکلات پوست خود را در نظر بگیرید و بهترین محصولات را برای مشکل خود خریداری کنید. پیشنهاد می‌شود اگر آگاهی کافی ندارید از متخصصان این حرفه کمک بگیرید و یا به مراکز تخصصی مراجعه کنید.

سخن پایانی

مو و پوست چرب می‌تواند فرد را کلافه کرده و در زندگی روزمره‌اش اختلال ایجاد کند. این افراد ترشح بیش‌ازحد غدد چربی در سراسر پوست خود روبرو هستند. اگر مشکل هورمونی و یا بیماری خاص دیگری نداشته باشند، معمولا با تغییر سبک زندگی و البته دقت در انتخاب شوینده‌های روزانه، این مشکل حل خواهد شد و مو و پوست متعادلی خواهند داشت. پاک‌سازی پوست و کف سر نیز تا حد زیادی می‌تواند به فرد کمک کند. برای اطلاعات بیشتر نیز می‌توانید مطلب کنترل چربی پوست را هم مطالعه کنید. البته اگر مشکل شما شدید است، سعی کنید حتما به پزشک مراجعه کرده و به توصیه‌های او عمل کنید.

نظر شما

نشانی Email شما منتشر نخواهد شد.

دسته بندی مقالات :
مطالب بیشتر